Hulkin palkkaripohdiskelut osa 3 – omatoiminen palkkaritehtailu

Kategoriat , , , , , , ,

Palautumisjuoman voi nykypäivänä ostaa täysin valmiina sekoituksena, ja vaihtoehtoja löytyy laidasta laitaan. Siitä ei kuitenkaan päästä mihinkään, että todellisille hifimiehille ainoa oikea ratkaisu on palkkarin eri ainesosien säätäminen millintarkkaan juuri omien tavoitteiden mukaisesti. Palkkarin omatoiminen sekoittaminen eri purnukoista on vankka bodykansanperinne, eikä moni vanha jäärä (kuten allekirjoittanut) osaa päästää moisesta traditiosta irti, vaikka se vähän ylimääräistä työtä aina aiheuttaakin.

news_palkkarit3a

Omatoiminen palkkaritehtailu

Palautumisjuoman eri ainesosat kuten proteiini, hiilari, kreatiini ja glutamiini voidaan ostaa erikseen, ja sitten sekoittaa tasan tarkalleen halutussa suhteessa vaikka sheikkerin pohjalle ennen treeniä. Vähän laiskempi ja simppelimpi ratkaisu on tehdä oma palkkarijauhosekoitus vaikka tyhjään lisäravinnepurkkiin, ja käyttää sitten tuota omaa deluxesekoitusta aina treenien yhteydessä.

Paljon hyötyjä

Hyötyjä omatoimisesta palkkaritehtailusta löytyy monta. Oleellisimpana etuna on varmastikin se, että palautumisjuomasta saa gramman tarkkuudella juuri sellaisen blendin, kuin itse haluaa.

Ainesosat voidaan valita täsmälleen omien yksilöllisten tavoitteiden mukaan, eikä sekoitukseen luonnollisestikaan tarvitse sisällyttää mitään omasta mielestä epäoleellista. Toisaalta omaan palkkariin voidaan helposti lisätä harvinaisempiakin ainesosia, kuten vaikkapa viherjauheita.

Protskun, hiilarin sekä muiden ainesosien määrät ja suhteet voi säätää ruokavaa’an avulla viimeisen päälle kohdalleen.

Jokaisen ainesosan laadun ja lähteen voi myös päättää itse, eli jos esimerkiksi maltodekstriini ei tunnu sopivan omalle vatsalle, voidaan hiilarit ottaa vaikka Vitargosta. Jos budjetti on tiukka, voidaan säästää selvää rahaa valitsemalla palkkarin proteiiniksi esim. edullinen herakonsentraatti tyyriimmän isolaatin sijaan.

Vaatii aikaa ja vaivaa

Paljon löytyy siis hyötyjä, mutta kääntöpuolena palkkaritehtailussa on siihen kuluva aika ja vaiva. Lisäksi on ymmärrettävä kohtuullisen hyvin, mitä palkkariin oikeasti kannattaa sisällyttää. Itsehän säädän palkkarin ainesosat ja niiden määrät kohdalleen treenikohtaisesti, mikä tarkoittaa palkkaritehtailua ennen jokaista treeniä. Suuri(n?) osa salitreenaajista haluaa kuitenkin päästä vähemmällä vaivalla, jolloin joko valmis palkkari tai esim. vakiomuotoinen omasekoitteinen palkkari on kätevämpi vaihtoehto.

Isompi erä omasekoitteista palkkarijauhoa

Ei ole paha ratkaisu sekoittaa valmiiksi isoon purkkiin esimerkiksi kilo heraa, kilo maltoa ja 100 g kreatiinia. Reilu 100 g tuota sekoitusta sitten aina sheikkerin pohjalle ennen salille lähtöä, jolloin palkkari sisältää about 40 g proteiinia, 45 g hiilaria ja 5 g kreatiinia. Käytännössä siis tehdään esim. kerran kuukaudessa isompi satsi omaa valmiiksi laskettua sekoitusta, josta sitten kauhotaan päivittäin sopiva määrä kustomoitua palkkarijauhoa sheikkeriin.

Kommentointi on suljettu.